fredag, oktober 12, 2007

Är TV-spel kultur?

Folkpartisten Camilla Lindberg lämnade in en motion till Riksdagen om att momsen på TV-spel skulle sänkas, från dagens 25% till 6% som i resten av kultursektorn. Detta blev hon utskrattad för, men är det verkligen så absurt? Varför räknas inte spel som kultur?

TV-spel kan mycket väl vara konstverk. Det finns spel med magnifika bildspel och poetiska berättelser, där spelaren engageras i historien på stundtals hjärtrörande sätt. Visst, sen finns det också mängder med spel som bara är till för underhållning för stunden, eller halvt poänglöst våld, men detta gäller väl för både film och böcker också? Är exempelvis mästerverk som ICO av mindre kulturellt värde än Rush Hour 3?

Kulturmomsen är i och för sig ganska idiotisk överlag. Varför räknas exempelvis biografer till 6%-gruppen, medan DVD-filmer är 25%? Varför räknas CD-skivor och böcker, men inte talböcker om de innehåller musik? (Källa: Skatteverket) Kan inte kulturmomsen göras rättvis, kan den lika gärna avskaffas.

1 kommentar:

Niclas Fasth sa...

Lite kringflackande googlande i startgropsanda inför en kommande c-uppsats ledde mig hit, med sökningen "tv-spel och kultur". Jag är medveten om att det är ett gammalt (på internet förhistoriskt) inlägg, men jag tänkte ändå passa på att tacka för innehållet i det.

Jag funderar (varför jag nu berättar det här) på att utföra en diskursanalys på skillnaden mellan (troligen) dn-artiklar om litteratur respektive tv-spel, för att se skillnader i hur de båda behandlas. Jag ska leta lite efter bland annat medierasism gentemot just tv-spel, för jag går in med den förutfattade meningen att det ser olika ut.

Den artikeln som du länkade till här (som jag inte läst i skrivande stund, jag tänkte kommentera innan jag tappar farten) verkar väldigt spännande och relevant (även om den är, med tidigare nämnda internetmått, uråldrig).

Så, vad jag är ute efter: tack så mycket för det. Nu ska jag kika genom fler inlägg i din blogg, hade jag tänkt, för det verkar finnas intressanta saker här.

Tack och bock