söndag, november 11, 2007

Cyniska Söndag: Dash

Massmedia har ibland kallats för "tredje statsmakten" och inte utan anledning. Hur nyheter vinklas påverkar vår syn av världen, och den synen är inte nödvändigtvis korrekt. Det senaste exemplet verkar vara hela kaoset kring SAS Dash Q-400 plan.

På senare tid har flyplan av ovannämnda modell havererat flera gånger, främst p g a fel i landningsställen. Genast tycker medierna, och således folk i allmänhet, att det måste vara någonting inneboende fel hos dessa plan. Flygförbud utropas. Folk vill inte flyga med planet längre. SAS är oroliga för passagerares säkerhet. Överallt där planet omnämns föregås modellnamnet med ordet "olycksplanet."

Inte undra på att folk inte vill flyga med det! Men någon med större iakttagelse förmåga än en blind guldfisk med ADHD skulle ganska snart upptäcka att det verkar bara vara SAS-plan som brakar ihop, och då främst i Danmark. 20 andra flygbolag fortsätter att använda dessa plan utan problem, och beställer t o m fler.

"Men det är ju möjligt," säger vissa som försöker försvara sitt aktieinnehav i SAS, "att det är just dem planen det är fel på, eftersom SAS fick dem första exemplaren av den modellen." Inte omöjligt. Barnsjukdomar förekommer ju.

Sen ser man artiklar som den här, där det framgår att SAS reparerat ett landningshjul utan att kontakta Bombardier, och med fel reservdel. Hur var det med säkerhetstänket SAS?

Men skadan är redan skedd. Även om det uppdagdas med all säkerhet att felet ligger hos SAS och inte planet i sig, kommer folk ändå att vara nojiga med att resa med det. Och vem kan neka dem det? Vem vet vad SAS hamsterhjärnor till tekniker har ställt till med genom åren? Det är pirrigt nog att fara genom luften i 1000 km/h i en 20-tonskoloss av metall och plast fylld med potentiellt sprängmedel med inget mellan den och marken förutom 10000 meter luft och aerodynamikens lagar.

Vare sig om flygförbudet hävs eller inte, kommer medias tendens att hoppa till slutsatser som kattungar på garnnystan samt SAS allmänna inkompetens bara att resultera i en sak: dyrare flyg för oss. Jag tror jag tar tåget i stället. SJ är knappast mer kompetenta, men det känns i alla fall mindre farligt när ett tåg havererar.

Inga kommentarer: