torsdag, januari 10, 2008

Jul-baksmälla

Nu strömmar artiklarna in om hur man ska överleva till januarilönen. Tydligen har folk i gemen förköpt sig så mycket inför julen att de nu knappt har några pengar kvar att klara sig under januari. Är folk verkligen så totalt köpgalna och, i brist på bättre term, så totalt körda i huvudet att man spenderar långt över sina tillgångar bara för att det är jul?

Jag inser att i synnerhet barnfamiljer vill spendera lite extra för att ge barnen "en fin jul" men att spendera så mycket att man senare har svårt att klara vardagsutgifterna känns mer som att göra barnen en otjänst. Nu kommer jag att låta extremt gubbig, men när jag var liten fick vi helt enkelt finna oss i att ekonomin ibland var lite snäv. Vi var ändå glada för det vi fick, även om det inte var världens dyraste saker.

Okej, jag slutar med stofileriet nu.

Inte nog med att de förköper sig, ungarna blir ju bortskämda också.

Okej, NU slutar jag.

...

Snorungar.

Inga kommentarer: