tisdag, april 22, 2008

Björklund vs "Vetenskapen"

På Aftonbladet idag kunde man läsa om att Björklund struntar i vetenskapen. Ajaj då. Det kan inte vara bra. Men vid närmare undersökning upptäcker man att det handlar om betyg i skolan. Det hävdas alltså att forskningen visar att betyg inte är bra.

Man ska alltid vara vaksam så fort en tidning säger att "vetenskapen" enhälligt säger en viss sak. Vetenskap och forskning är nästan aldrig entydig eller överrens. Detta gäller i synnerhet för "mjukare" vetenskaper som pedagogik. Jag har själv inte så jättemycket kunskap inom området utöver Högskolepedagogiken som jag läst, men min uppfattning är att det är en ganska luddig vetenskap som även är rätt föränderlig. (Nämnas bör också att de sämsta pedagogerna jag träffat på är just dem som undervisar inom pedagogik.)

Det finns säkerligen forskning som säger att betyg inte är så bra. Sen finns det lika säkerligen forskning som säger motsatsen. Det blir ännu svårare att dra slutsatser när man tänker på att situationen är annorlunda från land till land och i olika åldrar.

I det här området kan man nog inte kolla på enbart vetenskapen. Dagens betygssystem är helt enkelt dåligt och borde ersättas. Både elever och föräldrar vill ha betyg, och jag personligen tror att det är en bra idé att införa det tidigare, för att snabbare upptäcka elever som inte klarar sig så bra. Personliga omdömen kan vara bra i kombination med ett fast betygssystem, men man måste bygga fundamentet innan man börjar inreda.

Inga kommentarer: