onsdag, maj 21, 2008

Melodifestival del Eurovision del 1

Jisses. I vanliga fall brukar låtarna i Eurovision åtminstone hålla en viss kvalitetsnivå, men gårdagens prestationer kan bara beskrivas som, med några få undantag, uselt. Är det inte bättre i morgon kommer Perelli kanske att klara sig till final ändå. Att många länder inte fick rösta gjorde också att det blev lite tristare, men det verkar i alla fall ha hjälpt till att sålla bort den värsta skiten. Personligen tycker jag dock att man borde få rösta i den semi som ens eget land inte är med i, för att kanske ha ett större objektivitet, men whatever.

Lite kort om gårdagens finalister då:

Israel: Småtrevlig låt, om än lite gnällig sångare. I vår (fästmön och min) lista över de som "borde" gått vidare.

Azerbadjan: Intressant och spännande, och rätt bra låt. Vår högst rankade från igår. Glad att den gick vidare. (Visar också att våra svenska "tyckare" inte vet ett skvatt om vad som går hem i Europa.)

Norge: Jag tyckte den var lite meh, fästmön gillade den.

Polen: Jag ser inte riktigt tjusningen, en halvtaskig låt halvtasktigt framförd.

Bosnien-Herzogovina: Ooookej...

Armenien: Blä. Försöker visst efterlikna Wild Dances och My Number One och misslyckas fatalt med båda.

Finland: En hyfsad hårdrockslåt utan gimmicks, som jag sa tidigare. Glad att den gick vidare. Ännu en som förvånade våra "experter" (hade de fått bestämma vem som vann, hade jag nog slutat kolla helt och hållet).

Rumänien: ... ... ... buh? Förlåt, jag somnade visst.

Ryssland: Bättre ballad än Rumänien, men betydligt svagare än vad Ryssarna brukar prestera.

Grekland: Ugh, fjortispop på hög nivå. Snälla ta bort...

Våra favoriter som inte gick vidare inkluderade San Marino och Slovenien, som jag tyckte var småtrevliga, men det var ingen större förlust att förlora dem. Att kalkonen inte gick vidare förvånar mig inte så mycket heller. Låten var helt enkelt för dålig överlag för att ta sig vidare som en tramslåt.

Slutligen, jag tror att många håller med mig när jag frågar om ingen kan köra upp Luuks tuta i baken på honom.

Inga kommentarer: