torsdag, maj 22, 2008

Melodifestival del HEJA TURKIET!

Så var andra semifinalen över och de tio sista finalbidragen är utsedda. Det verkar som om vår wannabe-transa lyckades ta sig vidare trots allt, men jag är nöjd ändå. Idag lyckades nämligen fästmön och jag pricka in 8 av dem 10 finalisterna. Kvalitén överlag var lite bättre än i tisdags, men fortfarande ganska mycket sämre än det brukar vara i ESC tycker jag.

Island: Lite väl mycket E-type-känsla för min smak, men en hyfsad låt. Åtta på vår lista.

Sverige: Hoppades jag vi skulle slippa i fortsättningen. Nu måste vi fortsätta stirra på hennes läskiga ögon med 14 kilo smink.

Turkiet: Härlig rocklåt. Vår nya favorit.

Albanien: Hyfsad. Delad femteplats på vår lista tillsammans med Danmark och Kroatien.

Lettland: Pirater = teh win. Underbart tramsig låt och delad tvåa (med Portugal) på vår lista. Härligt att den kom med.

Kroatien: Hiphopgubben var lite kul, men låten hade nog tilltalat mer om man fattat vad det var de sa.

Danmark: Kändes väldigt mycket Mika. Hyfsat.

Georgien: Geh. Fred kanske kommer, men definitivt inte på grund av den här låten.

Portugal: Mäktig powerballad som tilltalade. Det är första gången jag minns att jag faktiskt gillat Portugals låt.

De två på vår lista som inte kom med var Schweiz och Cypern. Inga större förluster dock. Är jag f ö den enda som tycker att Schweiz låt påminde om Patrik Isacsson? Och Macedoniens artist såg ut som Shirley Clamp och t o m sjöng en låt misstänkt lik "Min Kärlek".

Priset för dagens skämt är idag tvådelad: först till Litauen som lyckades uppfinna världens sämsta musikallåt, och sen till Vitryssland för en låttext så dålig att t o m Dieter skulle skratta åt den. ("Hasta la vista baby, I'm gonna miss you maybe." WTF?)

Final på lördag. Vi får hoppas att rätt låt vinner. Heja Turkiet!

Inga kommentarer: