fredag, juni 20, 2008

Midsommarflum

Glad Midsommar på er, era hedningar! Här är denna veckans artiklar som jag kände mig tvungen att kommentera:

TV-spel minskar våld!
Kanske. Det finns i alla fall ett motsatt förhållande mellan antalet TV-spelbutiker i ett område och ungdomsvåldet. Sen får man tolka det hur man vill. I vilket fall är undersökningen mer konkret än våldsspelsmotståndarnas faktabas, som är... ingenting alls. De var visst framme i den här artikeln också: "Jag tror inte på undersökningarna, det måste finnas många felkällor", säger kd:s Anders Bergsten. Fast det är ju klart. Det går inte att lita på dokument som är yngre än 1000 år gammalt...

Potatisupproret återuppstår
Åtminstone hos Aftonbladets Karin Ahlborg. Som tycker att färskpotatisen är alldeles för billig. Stackars bönder, säger hon, som inte får redigt betalt för sina knölar. Ahlborg har visst svårt att förstå det här med utbud och efterfrågan. Kanske hon sov genom ekonomilektionerna?

Flyg billigare än tåg
Jajamen. Nuförtiden måste man betala mer för att sitta i en ryckig tågvagn i 5-10 gånger så lång tid för att komma fram dit man ska. Snyggt jobbat, SJ!

Elräkning på £90.000.000
Hoppsan! Jag ska visst inte klaga på vad jag betalar för elen. Naturligtvis ett datorfel, men man undrar ju hur många gånger man själv har betalat (aningen mindre extrema) övervärden för sina räkningar.

Nu får ni springa iväg och dansa runt er midsommarstång, ungjävlar.

1 kommentar:

Björn Brändewall sa...

Tycker Karin Ahlborg att potatisodlarna får för lite pengar? Men seså skriv en check till dem, då! (Som om vi inte hade tillräckligt med jordbruksstöd som det är...)