tisdag, september 30, 2008

Finanskris... in America!

Jag har för det mesta undvikit att lägga mig i amerikanska valet och finanskrisen, men efter gårdagens omröstning om amerikanska krispaketet i representanthuset gick åt pipan måste jag kommentera lite. (Ville först bara varna att nedanstående absolut inte ska tolkas som något expertutlåtande, för expert inom det här området är jag definitivt inte.)

Främst tycker jag att det är otroligt hur skickligt republikanerna verkar motverka sig själva så här i valtiderna: Bush och McCain lägger båda ner jättemycket prestige i att få igenom det här krispaketet, bara för att få det nerröstat av andra republikaner. Försöker de aktivt fälla sin egen kandidat?

Jag är ingen nationalekonom, så jag kan inte svara på om det här räddningspaketet är en bra sak eller ej. Jag kan därför ha förståelse om husrepublikanerna röstade efter övertygelsen om att det skulle vara i längden dåligt för ekonomin. När jag sen läser om deras uttalande efteråt blir jag däremot lite skeptisk:

After the defeat, Republican leaders accused Nancy Pelosi, the Democratic speaker of the House, of giving a partisan speech which "poisoned" Republican support.

Vad är de här människorna, 12 år? De blir lite tjuriga av ett tal så de röstar mot i ett av dem största besluten på senare tid? Varför inte bara säga att de trodde att det var en genuint dålig idé, i stället för att försöka häva över skulden på demokraterna? Fast jag antar att då hade de varit ännu tydligare att de inte håller med sin presidentkandidat...

Inga kommentarer: