lördag, december 20, 2008

Julefrid

Julen är snart inpå oss, och för min del är läget ganska lugnt. Julklapparna är inhandlade och för det mesta inslagna (har några eftersläntare kvar), maten är köpt och ska tillagas måndag och tisdag, och snart hoppas jag att den där fridfulla julkänslan börjar infinna sig. Lägenheten ska fortfarande städas, vilket vi kommer att sysselsätta oss med idag (fästmön har redan börjat), och längre fram ska det pyntas lite.

Visserligen ska varken fästmön eller jag fira julafton i lägenheten, utan vi åker till våra respektiva familjer. Det underlättar ju en del, då det inte är närmelsevis så mycket arbete för vår del, i synnerhet vad gäller maten. Jag har en del saker som jag förväntas ta med mig: rullsylta, revben, brunkål och vörtbröd, bl a, men resten slipper jag (förutom en skinka då vi gillar att ha en för oss själva).

Det blir intressant att se vad det blir för julklappar i år. Mina önskemål har varit mest spel av tv- och brädvariant. Apropå det såg jag idag i Barometern ett test över diverse sällskapsspel, vilket gjorde mig aningen deprimerad. Den svenska brädspelskulturen är nämligen tämligen obefintlig, och består nästan helt av barnspel, partyspel, frågesporter och spel som hängt med i minst 50 år. Det finns några enstaka "riktiga" spel på den svenska marknaden; nyligen såg jag att Settlers of Catan fanns i några butiker, men för det mesta är det importerade spel som gäller. Jag får snart ha lite specialinlägg om mina favoritbrädspel, med tanke på att det ändå är en av mina favorithobbyn.

God Jul!

2 kommentarer:

Anonym sa...

En utmaning vore kanske att skriva ett inlägg om Bang, med alla invecklade och absurda situationer som kan uppstå. Som att rida på två hästar samtidigt åt olika håll, samtidigt som man gömmer sig bakom ett berg och skyddar sig med en (nästan) oförstörbar tunna. ^_^

Linnea sa...

Det bästa med internet är ju alla skoj barnspel!