lördag, januari 24, 2009

Brädspelsfokus: BANG!

Mitt nästa brädspel i min serie är inte alls ett brädspel, utan ett kortspel. Spelet heter BANG! och har blivit ett stående inslag i spelgruppen, tack vare dess relativa enkelhet och snabba spel och kapacitet för upp till 8 spelare (vi är oftast som flest 6).



BANG! är ett italienskt kortspel som utspelar sig i vilda västern. Varje spelare styr en av 31 särskilda karaktärer (16 i basspelet och ytterligare 15 i Dodge City, en expansion som vi alltid har med i våra spel), alla med varsin "superkraft". Dessa krafter varierar starkt, och kan handla om att dra extra kort, kunna stjäla kort från andra, kunna undvika träffar osv. För att hålla koll på hur många "livspoäng" (representeras av pistolkulor) man har kvar under spelets gång använder man baksidan av ett annat karaktärskort som man delvis täcker över med karaktären man har. Krafterna är aningen obalanserade, något som vägs upp en aning av att de starkare i regel har 3 livspoäng i stället för 4. Överlag fungerar de olika karaktärerna ganska bra, även om vissa krafter är ganska värdelösa. Det brukar dock inte vara något större problem om man använder husregelen att man inför varje spel får dra två karaktärskort och välja en (jämfört med att bara slumpmässigt dra en som man måste använda enligt reglerna).


Willy the Kid är en av många karaktärer man kan vara i spelet.

Varje spelare har dessutom ett kort som anger vilken roll karaktären har: Sheriff, Deputy, Outlaw eller Renegade. Dessa kort är hemliga för alla utom spelaren som har dem (med undantag av sheriffen, som är känd). Det är detta som är ett av spelets starka element; eftersom rollerna är hemliga är en stor del av spelet att försöka lista ut vad alla spelare är för något, då alla har olika mål för att vinna. Sheriffen vill ha ihjäl alla Outlaws, Outlaws vill ha ihjäl Sheriffen, Vice-sheriffens uppgift är att skydda Sheriffen, och den som är Renegade vill vara sist i spel, dvs ha ihjäl alla andra spelare (Sheriffen måste dock vara den sista han dödar, då spelet tar slut när Sheriffen dör). Rollen som Renegade är definitivt svårast, men kan också vara den roligaste utmaningen.


De olika rollerna i spelet.

Själva spelet går till så att man varje runda drar två (kan variera beroende på ev. superkrafter) "action-kort", som är dem riktiga spelkorten. Dessa tillåter en att skjuta andra, undvika ett skott från en annan, utmana på duell, stjäla/förstöra kort för andra, bl a. Det finns tre kortfärger som fungerar olika: bruna kort används direkt för önskad effekt, blåa kort är "utrustningskort" som ger fördelar så länge de ligger framför en, och gröna kort kan användas först när de lagts ut och ens tur därefter tagit slut.

Kärnpunkten i spelet är BANG!-kort, som man använder för att skjuta andra. Man får bara spela en per runda om man inte har någon kraft som säger annat, fast det finns andra kort som också kan tillfoga skada. Det finns även Missed-kort, som man kan spela för att undvika att bli träffad av någon annans skott. Det finns även Beer-kort som gör att man helar en förlorad livspoäng. Sen finns det ett otal andra kort, exempelvis Indians! som gör att alla som inte kan spela ett BANG! förlorar en livspoäng, och Cat Balou, som förstör ett av en annan spelares kort. Vad alla kort gör beskrivs f ö med symboler, som för nybörjare kan bli något kryptiska. Efter några spel blir det dock ganska naturligt att tyda dem.


Några av korten man kan spela.

En till sak man bör veta är att alla spelare har ett "avstånd" till varandra som representeras av hur de sitter runt bordet. De som sitter alldeles intill en på båda sidor anses ha avstånd "1" och kan vanligtvis beskjutas utan hjälpmedel. Vill man skjuta dem som är längre bort måste man dock ha vapen som ökar ens räckvidd. Dessutom finns andra kort, bland annat hästar, som ökar ens avstånd från andra eller gör att andra blir "närmare". Att hålla koll på vilka som har en inom sin räckvidd är en viktig strategisk aspekt i spelet.

Andra intressanta kort är Barrel, Prison och Dynamite. Barrel gör att man drar ett kort från högen varje gång någon försöker skjuta en. Är det ett hjärter (alla kort har ett värde som ett pokerkort) slipper man bli träffad. Pga irritationsmomentet detta frambringar från potentiella antagonister tenderar tunnor i våra spel att vara flyktiga som aceton.) Prison kan man spela på någon så att denna person missar sin runda om han inte lyckas dra ett hjärter från högen. Dynamite brukar göra spelet rätt så spännande, då varje spelare som börjar en runda med en framför sig måste dra ett kort, och om det är en spader med värde mellan 2-9 sprängs dynamiten och man tar hela 3 livspoäng skada. Sprängs den inte fortsätter den till nästa spelare som får dra för den på sin runda. Den kan således fortsätta att gå runt som en het potatis i många varv. Eftersom den som la ut den är den som måste dra för den först brukar man dock tänka efter lite innan man kastar ut den i spel.

Detta är trots allt våld och dödande ett absolut icke-seriöst spel. Det blir mycket skratt under spelets gång, inte minst pga dem ofta absurda kombinationer av kort som kan förekomma. I synnerhet när man som vi har lite sjuk fantasi.

Exempel 1: En annan spelare kastar in dig i fängelse. Du får dock ha med dig alla dina saker, som vapen, en tunna, hästar, dynamit, ett berg (!), en howitzer-kanon osv. Det är dessutom fritt fram att folk skjuter mot en (genom gallret, får man anta), eller att man får "besök" i form av en ilsken indianstam.

Exempel 2: Du rider på två hästar som går åt olika håll samtidigt som du snor sheriffens häst från under honom och låter en brud flörta iväg tunnan som han gömde sig bakom (medan han satt på hästen). Sen skjuter du sheriffen också, vilket du givetvis är i god form att göra eftersom du precis hävt i dig två öl och en hela tequila.

BANG! har sina brister, bland annat att man kan ha mycket otur med korten eller åka ut tidigt i spelet, vilket kan vara lite tråkigt. Spelen brukar dock inte dra ut alltför länge, och kommer man bara ihåg att inte ta spelet alltför allvarligt kan det vara riktigt kul. Man bör vara minst 5 spelare då det är först då det finns en Vice-sheriff i spel, vilket gör att sheriffen inte bara kan skjuta folk som han vill utan måste tänka efter. Det här spelet lär vara ett stadigt inslag i vår spelgrupp en lång tid framöver.

(Bilderna är återigen från BoardGameGeek.)

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack for intiresny Blog