onsdag, mars 25, 2009

Klimatonani

Nu i helgen är det återigen dags för det högt hajpade "Earth Hour". Alla ska visst släcka ner sina lampor under en timme för miljöns skull. Personligen har jag fortfarande mycket svårt att se exakt vad meningen är. Även om alla följde detta skulle inverkan på miljön att vara i princip försumbar (något jag visst inte är ensam om att tycka. Det är bara, så vitt jag kan se, en symbolisk handling som får folk att må bättre om sig själva. I stället för att göra något substansiellt för att gagna miljön ska man bara sitta i mörkret under en timme för att skänka njutning åt sitt eget samvete.

Jag måste bara fråga: Vad har den här enorma reklamkampanjen kostat egentligen? Vad hade man kunnat göra med dem pengarna i stället? Forskning? Satsningar i utvecklingsländer? Nej, i stället satsar man på att ge folk sinnlig tillfredställelse för en liten stund, så att de slipper tänka på det sen.

Inte undra på att klimatet är hotat.

1 kommentar:

Brorsan sa...

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv!!