torsdag, maj 21, 2009

Röstningshysteri

Det är snart valdag till Europaparlamentet, och förtidsröstningen är redan igång. Det har pratats mycket om det väntade låga valdeltagandet och hur det är vår "demokratiska plikt" att rösta. Själv har jag svårt att förstå denna logik.

Politiken i EU är ganska väsentligt annorlunda än politiken här hemma, och det kan vara svårt för gemene man att sätta sig in i olika partiers EU-politik. Ingerö påpekar också hur tämligen få svenska ledamöter röstar som de lär.

Resultatet av röstningshetsen är att folk röstar slentrianmässigt på "det egna" partiet utan att veta om de ens får någon som egentligen företräder deras åsikter. Det är i mina ögon betydligt sämre än lågt valdeltagande.

Jag tänker rösta i valet, men jag har förståelse för dem som inte har tid eller ork att sätta sig in i frågorna och därför väljer att avstå.

2 kommentarer:

Brorsan sa...

Ska vi rösta på utomjordingarna?

Brorsan sa...

Förlängelse av förra kommentar:

I denna tid finns det ju egentligen ingen speciellt makt man röstar på. De är ju alla detsamma. Det är maktens sätt att få folk att tro att de har demokratiskt val.

Om nu det vore så att vi HAR demokratiskt val, borde väl det finnas utrymme för att rösta för vem som helst, och inte bara namnen på poletten?

Om så är fallet, DÅ säger jag rösta på utomjordingarna; har de den vetenskapen att ta sig hit, och orken att fortsätta bry sig om ett brokigt folk som oss, förtjänar de definitivt en röst mer än ännu en pengahungrig varg med ett fåraskinn som berättar vad folk vill höra. ;-)