onsdag, juni 10, 2009

Så här efter valet

Så var valet till EP färdigt för den här gången. Nu är det väl inte så mycket till paus innan vi bombarderas med nya kampanjer inför riksdagsvalet, men tills dess kan man reflektera lite över resultatet.

Personligen är jag rätt så nöjd. Folkpartiet, som jag länge haft som "mitt" parti, gjorde mycket bra ifrån sig, och Piratpartiet, som jag småhejat på lite nu på sistone, klarade sig in med över 7%. Samtidigt backade Vänstern rejält, Junilistan åkte ut, Sverigedemokraterna klarade sig inte in, och Allianspartierna blev större än dem Rödgröna. Mycket bättre resultat kan man inte be om.

Nu börjar dessutom personrösterna bli färdigräknade, vilket också är lite intressant. Det som främst står ut är att Alf Svensson petat Ella Bohlin från Kristdemokraternas enda mandat. Detta torde egentligen vara ett rätt så väntat resultat med tanke på Alfs popularitet, och jag vet egentligen inte vad exakt partiledningen väntade sig när de gjorde listorna. Jag är i alla fall rätt glad att de som röstade inte accepterade fifflet med valsedlarna. Så går det helt enkelt när man struntar i vad gräsrötterna tycker. (Sen att vi slipper kreationisten Bohlin som EP-ledamot är inte helt fel heller.) En liknande protest ser vi i Moderaterna och Anna Maria Corazza Bildt. Demokrati!

Nu blir det intressant att se om Piratpartiet faktiskt lyckas åstadkomma någonting i EP, eller om det bara blir Junilistan all over again.

Inga kommentarer: